Ładowanie

TERAZ:

Nowoczesna baza kolejowa i nowe przystanki – rewitalizacja terenów po szybie Bojków

3 lutego 2025 roku w Gliwicach podpisano porozumienie między Kolejami Śląskimi a Polską Grupą Górniczą (PGG), które zapowiada transformację poprzemysłowego terenu po szybie Bojków. Na tym obszarze powstanie nowoczesna baza techniczna dla pociągów, a także infrastruktura kolejowa, która ma poprawić dostępność transportu publicznego w regionie. Projekt ma zostać zrealizowany do końca 2026 roku.

Koleje Śląskie, promujące zrównoważony transport, przejmą teren po dawnej kopalni Sośnica, który zostanie przekształcony w bazę serwisową dla nowoczesnych pojazdów szynowych. Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym, PGG przekaże Kolejom Śląskim działkę w dzierżawę, zmieniając górniczy charakter terenu na kolejowy. Nowa infrastruktura ma służyć nie tylko serwisowaniu taboru, ale także poprawie komunikacji kolejowej w regionie.

Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego, podkreśla, że mimo zakończenia działalności szybu Bojków, jego historia bedzie kontynuowana w nowej formie. Projekt rewitalizacji wpisuje się w szerszą zieloną transformację, której celem jest przekształcenie poprzemysłowego terenu w sposób zgodny z potrzebami współczesnego transportu.

Inwestycja obejmie czterohektarową działkę, na której powstanie infrastruktura kolejowa, w tym 5 km linii prowadzącej do stacji Gliwice oraz trzy nowe przystanki: Bojkowska, Sikorskiego i Usługowa. Koleje Śląskie prowadzą już rozmowy z PKP PLK w sprawie przejęcia istniejącej bocznicy kolejowej, którą planują wyremontować, by poprawić połączenia regionalne.

Nowe przystanki będą istotnym impulsem do rewitalizacji Bojkowa i Sośnicy, poprawiając dostępność transportu publicznego dla mieszkańców Gliwic. Dzięki inwestycji, codzienny dojazd do pracy w strefie ekonomicznej stanie się łatwiejszy, a mieszkańcy zyskają szybszy dostęp do transportu zbiorowego. Prezydent Gliwic, Katarzyna Kuczyńska-Budka, zaznacza, że projekt jest szczególnie ważny w kontekście zrównoważonego rozwoju miasta. Zwraca uwagę na ekologiczną rolę kolei jako środka transportu oraz na możliwości, jakie daje zagospodarowanie terenów poprzemysłowych.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na ponad 100 milionów złotych. Koleje Śląskie planują ubiegać się o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Baza ma rozpocząć działalność na początku 2027 roku, równocześnie z wprowadzeniem do ruchu nowych składów Impuls 2, które staną się podstawą regionalnego transportu kolejowego.

„Gliwice to doskonałe miejsce na nową bazę, zwłaszcza że to stąd zaczyna się trasa S1 do Częstochowy. Dodatkowo połączenie z Rybnikiem i innymi kierunkami stanowi kluczowy element rozwoju naszej spółki” – mówi Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.

Fot. M. Buksa/UM w Gliwicach

Share this content: